تفاوت اقامت و تابعیت

تفاوت اقامت و تابعیت

تفاوت اقامت و تابعیت

farabin بدون دیدگاه

تفاوت اقامت و تابعیت

تفاوت اقامت و تابعیت در چیست و چطور می توان تفاوت های بین این دو اصطلاح را بخوبی درک کرد ؟

شاید شما هم واژه ای اقامت و تابعیت را بسیار شنیده اید اما دقت نکرده اید که تفاوت بین این دو چیست و تابعیت همان اقامت است یا با هم تفاوت دارند ؟ یا چگونه می توان تابعیت و اقامت گرفت ؟ آیا با گرفتن اقامت یک کشور تابعبت آن نیز به ما اعطا می شود یا نه ؟ مزایای اخد اقامت یا تابعیت چیست . درنهایت تابعیت بهتر است یا اقامت ؟ اینها برخی سولات هستند که ممکن است در قدم اول برای هر شخصی که قصد اخذ اقامت یا تابعیت را دارد پیش آید و سوالات بسیار که مشابه به همین هستند . اما مهم تر از همه چیز دانستن تفات بین اقامت و تابعیت است .

اقامت و تابعیت از لحاظ لغوی و هم از لحاظ ماهیت با یکدیگر تفاوت دارند و این میزان تفاوت هم در عمل تقریبا زیاد است . اقامت در کل به معنی بودن در محلی خاص است اما به منزله داشتن تمامی حقوقی ان محل نیست . برای مثال ما ممکن است در کشور خاصی اقامت بگیریم . در آن شرایط ما فقط در کشور موردنظر هستیم و برای کار خاصی در آن اقامت کرده ایم . برای مثال ممکن است دانشجو باشیم وبرای درس خواندن در کشور مثلا ترکیه اقامت داریم . خب آیا ما برای همیشه در ترکیه خواهیم ماند و آیا ما حق خرید ملک ، خودرو ، رای دادن و شرکت در فعالیت های مهم آن کشور را داریم ؟؟

ار این حیث اول اقامت را بررسی می کنیم . اقامت بر دو نوع است که اولی اقامت دائم و دوم اقامت موقت است .

اقامت موقت و دائم

پیش زمینه اخد اقامت دام ، اقامت موقت می باشد . یعنی ما برای اخذ اقامت ( نه تابعیت ) ، اول باید اقامت از نوع موقت داشته باشیم و پس از اینکه مدت زمانی مشخصی گذشته باشد ( 3 تا 5 سال ) و همچنین شرایطی که در طول اقامت موقت به انها متعهد بوده ایم انجام گرفته باشند می توانیم اقامت دائم داشته باشیم .

زمانی که ما در کشور اقامت موقت داریم به مدت محدود می توانیم فقط در آن کشور باشیم که علت در آنجا بودن ما نیز باید مشخص باشد . ( تحصیل ، کار و … ) . پس از اتمام این مدت ما باید به کشور خودمان بازگردیم . اما در صورتی که بخواهیم برای همیشه در ان کشور بمانیم باید نسبت به اخد اقامت دائم اقدام کنیم .

اقامت دائم به این صورت است که ما بعد از گدشت مدت مشخصی از اقامت موقت تقاضای اقامت دائم خود را به دولت آن کشور اعلام می کنیم در صورت اخذ اقامت دائم می توانیم برای همیشه در آن کشور بمانیم . در حالت اقامت موقت ما حق خرید مسکن ، خودرو و .. را نداریم و زمانی که اقامت ما از موقت به دائم تبدیل شد ما می توانیم حق تملک و سند بنام خودمان در ان کشور داشته باشیم و برای خودمان خانه و خودرو تهیه کنیم .

اما باز هم از برخی حقوق که شهروندان این کشور دارند بی بهره ایم و در حقیقت ما اقامت دائم این کشور را کسب کرده ایم و می توانیم تا هر میزان که دلمان خواست در آن کشور بمانیم و اما هنوز شهروند این کشور محسوب نمی شویم و درواقع عضوی از جامعه آن کشور نیستیم و ان کشور ما را شهروند خود به رسمیت نمی شناسد .

تابعتیت و شهروندی

زمانی که ما اقامت دائم یک کشور را داریم تا حدی محدود می توانیم اختیاراتی در ان کشور داتشه باشیم و به این دلیل و همانطور که گفته شد فعلا دولت آن کشور ما را به رسمیت و شهروندی خود نمی شناسد . برای اینکه بتوان در این کشور به عنوان عضوی از جامعه آن شناخته شد و تمامی حقوقی که شهروندان آن کشور دارند را داشت و دقیقا همانند یکی از انها بود باید تابعیت دریافت کرد . پس داشتن اقامت به معنی تابعیت نیست .

همانگونه که اقامت موقت ، لازمه اقامت دائم می باشد ، اقامت دائم نیز پیش نیازی برای تابعیت است از همین جهت باید بعد از گذشن مدت مشخصی از اقامت دائم که بسته به قوانین هر کشوری دارد تقاضای تابعیت دارد .

زمانی که ما تابعیت یک کشور را دریافت کردیم به این معنی است که دیگر تماما متعلق به آن کشور هستیم و عضوی از جامعه و شهروندان آن کشور می باشیم  . در این حالت ما دقیقا می توانیم در تصمیمات داخلی کشور نقش داشته باشیم و شرکت کنیم . برای مثال هم می توانیم در رای گیری های این کشور شرکت کنیم و هم در انتخابات این کشور شرکت داشته باشیم نماینده مردم باشیم . پس اختیارات ما در حالت تابعیت بسیار بیشتر از اقامت دائم است و تفاوت اساسی با اقامت دارد .

البته این بسته به تصمیم خود شخص مهاجر دارد که قصد اقامت موقت دارد یا دائم و یا اخذ تابعیت و نکته مهم اینکه شرایط اخذ اقامت و تابعیت برای هر کشور تفاوت دارد و جهت اطلاع از نحوه اخذ اقامت  یا تابعیت در رابطه با کشور مد نظر خود بهتر است با موسسات مهاجرتی حتما مشاروه نمائید .

موسسه همراهان گروه با تجربه و تخصص چندین ساله در زمینه مشاوره و مهاجرت ؛ آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره به شما عزیزان می باشد . همواره در کنار شما هستیم تا با خیالی راحت و آسوده مراحل این پروسه مهم را با شما به انتها ببریم .

باتشکر

موسسه همراهان گروه ( اقامت اسلواکی )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+